HET BELANG VAN WATER VOOR ONS LIJF

ls je niet voldoende water drinkt, kun je met gemak uitdrogen. Velen interpreteren een gevoel van dorst als een hongergevoel en gaan dan eten. Onlangs kwam uit een studie duidelijk naar voren dat volwassenen die gedurende langere tijd te weinig water drinken een hogere BMI (Body Mass Index) hebben dan mensen die voldoende water drinken.

De mens bestaat voor ongeveer 70% uit water en dit water bevindt zich in elke lichaamscel.
Gelukkig is de beschikbaarheid van drinkwater in dit deel van de wereld zeer groot en dat is maar goed ook, want voldoende water binnenkrijgen per dag is van essentieel belang voor onze gezondheid. Ieder mens moet per dag eigenlijk zo’n 30ml/kilo lichaamsgewicht aan water drinken en dat is vaak meer dan we gemiddeld doen. Reken maar uit, als je 80 kilo weegt, dan zou je per dag al gauw zo’n 2,4 liter water moeten drinken.

Water is belangrijk voor de opname van voedingsstoffen, het verwerken van afval, celactiviteiten en alles wat nodig is om in leven te blijven. Water drinken is essentieel om ziekten te voorkomen en jezelf goed te voelen.
Als je onvoldoende water drinkt is je lichaam niet in staat om alle giftige stoffen waaraan je dagelijks wordt blootgesteld te verwijderen.

Gezondheidsproblemen zoals obesitas, chronische pijn, vermoeidheid, hoofdpijn, hoge bloeddruk en een doffe huid kunnen op de lange termijn een gevolg zijn van te weinig drinken.

Gemiddeld drinken we te weinig water en krijgt ons lichaam last van uitdrogingsverschijnselen met alle gevolgen van dien. Voldoende drinken is dus belangrijk en levert je de nodige gezondheidsvoordelen op, zoals:

  1. Gewichtsverlies: water vervangt drankjes met hoog calorie-gehalte, helpt hongergevoel te onderdrukken, bevat geen dikmakers
  2. Gezond hart: onderzoek uit 2002 gepubliceerd in Amerikaans Journal of Epidemiology heeft aangetoond dat mensen die meer dan 5 glazen water per dag drinken, 41%minder kans op een hartaanval hebben dan diegenen die minder dagen 2 glazen water per dag drinken.
  3. Meer energie; als je uitgedroogd bent dan stroomt de energie weg en voel je je moe. Dorst is een teken dat je al uitgedroogd bent en dit kan leiden tot spierzwakte, vermoeidheid, duizeligheid en andere klachten.
  4. Vrij van hoofdpijn; een symptoom van uitdroging is hoofdpijn, vaak als we hoofdpijn hebben is het simpelweg een zaak van niet genoeg drinken van water.
  5. Gezonde huid: water drinken reinigt de huid.
  6. Gezonde spijsvertering: ons spijsverteringsstelsel heeft een flinke hoeveelheid water nodig om het voedsel goed te kunnen verteren. Vaak helpt water drinken bij het oplossen van maagzuurproblemen en water, gecombineerd met vezels, helpt ook tegen stoelgangproblemen.
  7. Reiniging; water wordt door het lichaam gebruikt om gifstoffen en afvalproducten uit ons lichaam te verwijderen.
  8. Verlaagt risico op kanker; Gerelateerd aan het spijsverteringssysteem zoals hierboven genoemd, is het drinken van een gezonde hoeveelheid water een uitstekend middel om het risico op darmkanker met 45% te verminderen, blaaskanker met 50% en zelfs het risico op borstkanker vermindert.
  9. Betere lichaamsbeweging: uitdroging maakt je trager en leidt tot spierzwakte. Als je beweegt en/of aan sport doet heb je extra water nodig.
  10. Geen spierkrampen meer: een tekort aan water maakt je bloed stroperiger en dit kan weer tot spierkrampen leiden.
Een aantal praktische tips om je water-inname te verhogen:
  • Zet je dagelijkse hoeveelheid water per dag klaar
  • Begin de dag met 1 tot 3 glazen water, omdat je in de nacht langere tijd niet drinkt;
  • Zet een alarm om je te helpen herinneren water te drinken;
  • Tegenwoordig bestaan er ook handige apps voor op je mobiele telefoon om niet alleen je dagelijkse (gezonde) hoeveelheid in te stellen, maar ook om je te waarschuwen dat het tijd is om weer te drinken. “Water your body”, “Mijn waterbalans” en “Stay Hydrated Free – Water” zijn voorbeelden van handige apps die je kunt gebruiken.
  • Geef je water een smaakje door bijvoorbeeld wat schijfjes citroen of sinaasappel aan je water toe te voegen.
  • Na een behandeling bij de huidtherapeut, vooral na lymfedrainage, is het drinken van extra water belangrijk om de vrijgekomen afvalstoffen af te voeren.

Annelies Vos
Natuurvoedingsdeskundige Vos Voedingsadvies
w: www.vosvoedingsadvies.nl
e: annelies@vosvoedingsadvies.nl
t: 06- 48596319

Laat een reactie achter